صدای قدم‌های شب‌ یلدا از روزهای میانی آذر ماه به گوش می‌خورد. شبی که دلت برای خانه پدر بزرگ و مادربزرگ بیشتر از همیشه تنگ می‌شود و دلت می‌خواهد این شب را در کنار آن‌ها به روز برسانی. باید بگویید یکی از مهم‌ترین پوشش ها برای خانم‌ها، شال و روسری شب یلدا است. اینکه چه جنسی داشته باشد و رنگ و مدل آن به مانتو، شلوار، کیف و کفش‌شان هم بیاید و به آنها احساس زیبایی منتقل کند. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا برای دورهمی بلندترین شب سال که در پیش‌رو دارید، بهترین انتخاب را برای شال و روسری شب یلدا داشته باشید.

شب یلدا از کهنه‌ترین جشن‌های ایرانی‌هاست که از سالیان دور باقی مانده و به ما به ارث رسیده است. این جشن برای آمدن زمستان و بلندترین شب سال، به یک دورهمی ساده ختم نمی‌شود و برای خودش آداب و رسومی دارد. از اینکه چه تنقلاتی برای خوردن آماده کنیم، چه شعری بخوانیم و چه خاطراتی تعریف کنیم تا اینکه برای این شب چی بپوشیم.

شال و روسری شب یلدا

برای شب یلدا چی بپوشیم؟

این شب چون اصولا به یک جشن و دورهمی و شب نشینی خانوادگی یا دوستانه ختم می‌شود، انتخاب لباس، مانتو، شال و روسری شب یلدا مهم است. وقتی حرف از لباس شب یلدا می‌زنیم بیشتر ذهنمان به سمت لباس‌های هندوانه‌ای برای بچه‌ها و نوزاد‌ها، می‌رود. اما چون شب یلدا در حقیقت یک جشن و مهمانی است، دیگر بزرگ و کوچک نمی‌شناسند و انتخاب لباس برای همه به یک دغدغه تبدیل می‌شود. در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم تا بتوانید متناسب با مجلسی که دارید یک لباس مناسب انتخاب کنید.

تِم شب یلدایی

می‌توانید برای دورهمی شب یلدا یک تِم مخصوص انتخاب کنید. در این حالت میزبان باید دو رنگ را به عنوان تِم اصلی دورهمی اعلام کند. برای شب یلدا بهتر است از دو رنگ قرمز و سبز استفاده کنید. این دو رنگ یک جورایی نماد شب یلداست. شاید برای خیلی از خانم‌ها پوشیدن لباس یا شلوار قرمز به خاطر اینکه رنگ جیغ و تو چشمی است، خوش‌آیند نباشد. در این صورت بهترین جایگزین شال و روسری شب یلدا است.  می‌توانید برای تِم شب یلدا شال یا روسری‌تان را به رنگ قرمز  انتخاب کنید.

شال و روسری شب یلدا

شال و روسری شب یلدا

این روزها که مخاطبان طرح‌های سنتی زیاد شده، بازار شال و روسری‌ هایی که با طرح های سنتی مثل؛ تکه دوزی، آینه کاری یا طرح‌های چاپی و نقاشی تولید می‌شود، گرم شده است. برای همین اگر برای یک مراسم خاص مثل شب چله، دنبال شال و روسری شب یلدا هستید، دیگر جای نگرانی نیست چون یا قطعا آن را در بازار پیدا می‌کنید یا می‌توانید با چرخ زدن در اینستاگرام هنرمند‌های فعال در این حوزه را پیدا کنید و طرح مورد نظر خود را به آنها سفارش دهید.

با نزدیک شدن به شب یلدا، می‌توانید برای شال و روسری خود همچین انتخابی داشته باشید. البته طرح‌هایی با شکل هندوانه و انار در بازار موجود است اما اگر طرح خاصی می‌‌خواهید تا زمان باقی است، دست بجنبانید و یک تیپ خوب برای شب چله درست کنید.

طرح انار یا هندوانه بپوشید

تصویر اینکه یک فرد بزرگسال بخواهد لباس، مانتو یا شال و روسری شب یلدا با طرح انار یا هندوانه برای شب چله انتخاب کند، شاید تصویر خنده‌داری از آب درآید و لحظه‌ای را متصور شوید که در میان جمع با این لباس‌ها نشسته‌اید و همه زیر زیرکی دارند به شما می‌خندند. اما اگر در دنیای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی یک سرچ کوچک کنید، متوجه می‌شوید که این تصویر نه تنها خنده‌دار نیست که بلکه در عالم واقعیت هم وجود دارد و چه بسا خوش‌آیند و دل نشین هم هست. پس شما هم می‌توانید برای طولانی‌ترین شب سالی که در پیش رو دارید، یک انتخاب هندوانه‌ای یا اناری داشته باشید.

انتخاب یک گزینه مناسب و در ادامه ست کردن ان با دیگر رنگ‌های لباستان نه تنها شما را خنده دار نمی‌کند که تیپ شما در طولانی‌ترین شب سال و در یک دورهمی به‌یاد ماندنی، می‌تواند باعث شود که همیشه در ذهن‌ها باقی بماند.

شال و روسری شب یلدا

برای شال روسری شب یلدا، شال و روسری سنتی بپوشید

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانیان است که با رسم و رسومات مخصوصی همراه است. این مناسبت چون اصیل و قدیمی است و در میان سنت‌های ما وجود دارد، می‌توانید با پوشش سنتی حس و حال این جشن سنتی و قدیمی را بیشتر کنید. برای این شب می‌توانید حتی یک بخش کوچکی از پوشش خود را سنتی انتخاب کنید.

مثلا از شال و روسری شب یلدا که دارای طرح سنتی ‌است، یا از کیف‌های تکه دوزی شده، یا از مانتو‌های ترمه و… استفاده کنید. پوشیدن لباس‌های سنتی حال و هوای دورهمی شما را هم عوض می‌کند. این اتفاق نه ‌تنها در پوشش شما که می‌تواند در تزیین هم به کار بیاید. مثلا برای میز یا روی کرسی که قرار است تنقلات شب یلدا را روی آن بچینید از پارچه ترمه استفاده کنید یا تنقلات را توی ظرف‌های قدیمی سفالی، مسی یا برنجی بریزید.

شال و روسری شب یلدا

اکسسوری‌های یلدایی انتخاب کنید

اگر به فکر این هستید که یک تیپ خوب و مناسب برای شب یلدا انتخاب کنید، نیازی نیست که حتما به دنبال لباس، شلوار، مانتو، شال و روسری شب یلدایی خاص یا با طرح‌های ویژه باشید. شما می‌تواند حتی در تیپ خود یک المان کوچک از بلند‌ترین شب سال داشته باشید.

یکی  از چیزهایی که شما را در این راه کمک می‌کند، انتخاب اکسسوری‌های یلدایی است. مثل گوشوراه‌هایی با طرح انار. یا ست انگشتر و دستبند با طرح انار یا هندوانه است. استفاده از دستمال گردن با طرح‌های یلدایی یا استفاده از گیره‌های روسری و شال با طرح انار و هندوانه می‌تواند به راحتی شما را یلدایی کند.

شال و روسری شب یلدا

سِت بپوشید

برای مجالس مهمانی و دورهمی چه خانوادگی باشد چه دوستانه، فارغ از اینکه یک لباس شیک و خوشگل می‌تواند جلب توجه کند، سِت کردن هم می‌تواند مورد توجه دیگران قرار گیرد. اما این ست کردن هم می‌تواند ست کردن لباس‌ها باهم باشد مثلا رنگ لباس با شلوار و کفش یا رنگ و مدل مانتو با شال یا روسری شب یلدایی یا کیف و کفش شما ست باشد. اما شما جور دیگری هم می‌توانید ست کنید.

این سِت کردن را بیشتر در زوج‌های جوان دیده‌اید. زن و شوهرهایی که مدل یا رنگ لباس‌هایشان را باهم ست می‌کند. این اتفاق در مادرها با کودکان دختر یا پدرها با فرزندان خردسال پسر خود هم دیده می‌شود. حالا برای جشن اصیل و قدیمی ایرانی، شب یلدا می‌توانید با طرح‌های یلدایی با همسر یا فرزند خود لباس‌های ست بپوشید و در این مراسم حضور پیدا کنید. برای مثال می‌توانید از یک پارچه برای دختر خود پراهن بدوزید و از همان پارچه برای شال و روسری شب یلدا خود استفاده کنید.

انتخاب شال و روسری شب یلدا  برای تازه عروس‌ها

یکی از مراسمی که تازه عروس‌ها منتظر آن هستند، آوردن هدایای شب یلدایی است. قطعا این مراسم در شهرهای مختلف، با آداب و رسوم متفاوتی انجام می‌شود. اما قاعده اصلی در این مراسم این است که خانواده داماد هدایای را برای خانواده عروس می‌برند و دورهمی شب یلدا را با هم می‌گذرانند. تا اولین شب یلدای دونفره شدنشان را به همراه خانواده جشن بگیرند.

اما خانواده داماد باید چه هدایایی برای این شب آماده کند؟ اصولا برای شب یلدایی هدیه‌ها در یک سبد چیده می‌شود. این هدیه‌ها از لباس و طلا گرفته تا انار و هندوانه و آجیل و دسته گل و… متنوع است. اما در بین این هدیه‌ها شال و روسری را فراموش نکنید. شال و روسری می‌تواند در بین هدیه‌های شما یک هدیه شخصی‌تر و ویژه به حساب بیاید.

برای اینکه هدیه شما مورد پسند عروس خانوم هم باشد به رنگ و مدلی که انتخاب می‌کنید، توجه کنید. برای اینکه وارد فصل زمستان می‌شویم بهتر است رنگ‌های گرم را انتخاب کنید. اینکه انتخاب شما شال باشد یا روسری باید ببینید همسر شما بیشتر از کدام یکی از آنها استفاده می‌کند. اگر روسری را برای خرید هدیه انتخاب کردید، بهتر است این روسری با جنس ابریشم یا حریر باشد. این جنس‌ها روسری یا شال را گران قیمت‌تر می‌کند و برای مجالس رسمی و مهمانی مناسب است.

اما اگر شال را برای خرید این هدیه انتخاب کردید، حواستان باشد که اگر همسر شما چادری است برایش شال زمستانی نخرید. زیرا استفاده از این شال زیر چادر سخت است و به سر فشار وارد می‌کند. اما اگر همسر شما چادری نیست، شال زمستانی می‌تواند یک انتخاب خوب برای هدیه شما باشد. فقط باز به نوع بافت و جنس شال دقت کنید که بتوانید یک شال سنگین و شیک را برای هدیه شب یلدا به همسر خود تقدیم کنید.

شال و روسری شب یلدا

عکس یلدایی بندازید

عکس گرفتن یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌توان با آن لحظات خوب را برای همیشه ثبت کرد. این لحظات گاهی در دورهمی و جشن‌ها شکل می‌گیرد. با تمام شدن پاییز به سراغ بلندترین شب سال می‌ریم. شبی که قدمت آن در تاریخ به چندین هزار سال می‌رسد و همچنان در این شب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و شب یلدا را جشن می‌گیرند.

در این دورهمی‌ها‌ عکس‌های دسته جمعی باقی می‌ماند. می‌توانید حتی از عکس‌های شب‌های چله سال‌های گذشته‌تان چاپ کنید و برای تزیین این جشن و دورهمی استفاده کنید. برای عکس انداختن توجه کنید که حتما المان یلدایی داخل عکستان باشد. برای این کار پوشیدن شال و روسری شب یلدایی، استفاده از اکسسوری‌های این شب، یا نشستن کنار کرسی، یا میزی که مخصوص این شب چیده شده می‌تواند یک عکس یادگاری خوب از بلند‌ترین شب سال برای شما به جا بگذارد.

شب یلدا یا شب چله؟

اولین چیزی که بعد از شنیدن شب یلدا توی ذهنمان نقش می‌بندد، تصویری از یک کرسی است که روی آن انار‌های قرمز دانه شده، هندوانه‌های قاچ شده و آجیل‌های رنگارنگ چیده شده است و پدربزرگی که کتاب حافظ به دست دارد و در جمع نوه‌هایش نشسته و دارد فال شب یلدایشان را بلند بلند می‌خواند. اما داستان بلندترین شب سال چیست؟ و چرا هرساله در این شب دور هم جمع می‌شویم و جشن می‌گیریم؟

یکی از مهم‌ترین جشن‌هایی که همچنان از ایران باستان نه تنها پابرجا مانده که جایگاه ویژه‌ای هم پیدا کرده، شب یلدا یا همان شب چله است. ایرانیان شب یلدا؛ بلندترین شب سال یعنی ۳۰ آذر را جشن می‌گیرند. بلندترین شب سال از غروب آفتاب آخرین روز آذرماه شروع می‌شود و تا طلوع آفتاب اول دی ماه و اولین روز زمستان ادامه دارد.

آداب شب یلدا

شب یلدا آداب و رسومی دارد که در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. موقع جست و جو در پیشینه و تاریخچه این شب به تاریخ دقیقی نمی‌رسیم. بسیاری از باستانشناسان با استناد به ظرف‌های سفالی و هک شدن تصویری از حیوان‌هایی که نماد ماه‌های ایرانی است، می‌گویند شب یلدا قدمتی حدودا هفت هزار ساله دارد. یلدا به معنی تولد و زایش است و جالب است بدانید که یلدا واژه فارسی نیست.

این کلمه جزو زبان مسیحی‌‌ها بوده است و در طول تحقیق و پژوهش در سند‌های تاریخی این واژه کشف شده است. اما اینکه کی این واژه وارد زبان فارسی شده است، مشخص نیست. اما روایتی وجود دارد که می‌گوید بخشی از مسیحی‌هایی که در روم زندگی می‌کردند به خاطر سختی شرایط به ایران مهاجرت می‌کنند و به خاطر نزدیکی فرهنگ‌شان واژه سُریانی یلدا به زبان فارسی وارد می‌شود. به همین خاطر یعنی بیگانه بودن واژه یلدا خیلی از مردم معتقدند باید به جای یلدا از کلمه چله استفاده کنیم. یعنی بگوییم شب چله.