پخش عمده روسری و شال، یکی از مهمترین مجراهای فعالیت تولیدکنندگان بزرگ و کوچک شال و روسری است. در تولید شال و روسری، یا باید تولیدکننده دست به فروش مستقیم بزند و یا اینکه از سیستم توزیع استفاده کند. مزیت استفاده از سیستم توزیع برای کالا این است که تولید کننده می‌تواند روی تولید شال و روسری تمرکز کند. به این ترتیب، کار توزیع به توزیع کننده سپرده می‌شود. سیستم توزیع موظف است آگاهی مشتریان را نسبت به کالا و خدمات افزایش دهد. همچنین باید به مشتریان کمک کند تا محصول را ارزیابی کنند. فراهم‌کردن امکان خرید، تحویل کالا به مشتری و خدمات پس از فروش، از دیگر خدمات سیستم توزیع است. هر یک از این سیستم‌های توزیع ممکن است همه یا بخشی از این اهداف را محقق کند.

یکی از راه‌های توزیع، پخش عمده روسری و شال می‌باشد که از سیستم توزیع عمده‌فروشی‌ها برای این منظور استفاده می‌شود. عمده فروشی، کسب و کاری است که به مقدار زیاد اجناس را خریداری کرده و آن را به سایر کسب‌وکارها می‌فروشد. در خرید و فروش شال و روسری نیز اگر خودتان تولیدکننده نباشید، می‌توانید محصولتان را از عمده‌فروش تهیه کنید. عمده‌فروش در واقع واسطه است بین تولیدکننده محصول و سایر کسب و کارهایی که می‌خواهند محصولات او را بفروشند. البته این امکان نیز وجود دارد که یک تولید کننده، در پخش شال و روسری عمده نیز نقش داشته باشد.

عمده فروش ها چه کار می کنند؟

عمده فروش‌ها با خرید محصول از تولیدکننده به قیمتی پایین تر از سایر کسب و کارها، به سود می‌رسند. زیرا خرید در حجم بالا، آن‌ها را مشمول تخفیف‌های ویژه می‌کند. ضرورت وجود عمده فروشی‌های شال و روسری از دو جهت است: ۱٫ به دلیل تضمین خرید محصول در حجم بالا، تولیدکننده‌های شال و روسری، عموما محصول را با قیمت کمتر به عمده‌فروش‌ها میفروشند. خرده فروش، برای خرید این محصول مبلغ بالاتری می‌پردازد. اما باید توجه داشت که اگر عمده فروش‌ها حذف شوند، تولیدکننده‌ها محصول را با همان قیمت به خرده فروش نمی‌دهند. چون خرده فروش نمی‌تواند در آن حجم بالا خرید کند. ۲٫ حتی اگر خرده فروش محصول را در حجم بالا از تولیدکننده بخرد، توانایی انبار کردن آن حجم از محصول را ندارد.

پخش عمده روسری و شال

تفاوت میان توزیع کننده، عمده فروش و خرده فروش:

توزیع کننده (distributors)

توزیع کننده نیز یک نوع عمده فروش است. توزیع‌کننده علاوه بر انجام سفارشات دریافتی از خرده فروشان، سفارشات را به طور فعال به نمایندگی از تولیدکننده‌های محصولات به فروش می‌رساند. آن‌ها از واسطه عادی میان خرده فروشان و تولید کنندگان فراتر هستند. توزیع‌کننده‌ها علاوه بر مدیریت سفارشات و مرجوعی‌ها، نقش نماینده فروش را نیز ایفا می‌کنند. آن‌ها در جست و جوی فرصت‌های جدید، دائما در حال تجزیه و تحلیل بازار هستند. حوزه فعالیت آن‌ها یک منطقه خاص است که این تمرکز به آن‌ها اجازه می‌دهد روابط قوی با تولیدکنندگان را پرورش دهند.

عمده فروشان (wholesaler)

عمده‌فروشان از خرده‌فروشان سفارش دریافت می‌کنند و محصولات تولیدکنندگان را در مقدار زیاد به خرده فروشان می‌فروشند. عمده فروشان به صورت عمده از تولیدکنندگان خرید می‌کنند. قیمت خرید عمده فروشان معمولا از قیمت توزیع کنندگان یا سایر تولیدکنندگان پایین تر است. آن‌ها با فروش محصولات در اندازه‌های کوچکتر و با قیمت بالاتر به خرده فروشان، سود خود را به دست میاورند. در پخش عمده روسری و شال، عمده‌فروش مسئولیتی کمتر از توزیع‌کنندگان دارد و تنها به ذخیره و تحویل کالا می‌پردازد. در عمده فروشی معمولا رقابت کم و قیمت پایین تر است.  معامله در حجم بالاتری صورت می‌گیرد. سرمایه زیادی برای آن نیاز است و  تنوع محصولات کمتر می‌باشد. عمده فروشی قابلیت توسعه به شهرها و مناطق مختلف دیگر را دارد. همچنین توانایی و هنر فروش و تبلیغات در آن کمتر مورد نیاز است.

خرده فروش (retailers)

بازارهایی هستند که مصرف کنند نهایی می‌تواند محصول خود را از آنجا تهیه کند. ممکن است خرده فروشان یک فروشگاه داشته باشند. همچنین ممکن است بصورت مجازی در کار خرید عمده شال، خرید عمده روسری یا هردوی آن‌ها و در فروش فعالیت کنند. خرده فروشان محصلات خود را از توزیع کنند‌ه‌ها یا عمده فروشان تهیه می‌کنند. در خرده فروشی قیمت و رقابت بسیار بالاتر است. همچنین معامله در حجم کم صورت می‌گیرد و سرمایه مورد نیاز نسبت به فروش عمده، کمتر است. تنوع محصولات بالاتر است اما حوزه عملیاتی، به گستردگی عمده فروشی‌ها نیست. نیاز به تبلیغات هوشمندانه و توانایی و هنر فروش دارد.

پخش عمده روسری و شال

دیگر روش‌های پخش عمده روسری و شال:

از دیگر روش‌های پخش و توزیع کالا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پخش و توزیع مویرگی

در این روش واسطه‌ها حذف می‌شوند و کالا مستقیما به دست مصرف کننده می‌رسد. این نوع پخش با الهام از سیستم پخش گردش خون در بدن الهام گرفته شده است. در بدن خون از قلب گرفته شده و توسط مویرگها به همه اجزای بدن راه پیدا میکند. در این روش هم کار پخش از یک مرکز که میتواند شرکت یا هریک از نمایندگی‌های آن باشد آغاز می‌شود. سپس به توزیع کالا و خدمات می‌پردازد. به این ترتیب جریانی مستمر و بدون وقفه را در رساندن محصول به دست آخرین مشتری دنبال می‌کند.

این سیستم چطور عمل می کند؟

در این سیستم به  ارتباط بیشتری با آخرین حلقه توزیع کالا یعنی خرده فروشان وجود دارد. به این ترتیب اطلاعات به روز تر و دقیق تری نسبت به بازار به دست میاید. در این روش بسترهای مناسب برای حضور طولانی مدت در بازار وجود دارد. بنابراین نیاز به توسعه بخش بزرگتری از بازار دارند. به همین دلیل باید هزینه تبلیغات و ارتباطات را هم بپردازند. همچنین چون مشتری بیشتری دارند، ریسک کمتری برای از دست دادن مشتری وجود دارد.

پخش عمده شال و روسری

پخش و توزیع از طریق توزیع مستقل: کارخانجات و تولید کننده‌های بزرگ، معمولا شبکه توزیع مستقل خود را دارند. آن‌ها از وجود شبکه‌های واسطه بی نیاز هستند. این کارخانجات باید هزینه زیادی را صرف توزیع محصولات و اثبات جایگاه برند خود در بازار کنند. در صورتی که حجم تولید یا تنوع محصولاتشان کم باشد، ریسک پخش کالا و بازگشت پول برایشان بالا می‌رود.

فروش و توزیع کالا به صورت انتخابی: در این روش، تمرکز فروش متمرکز بر یک منطقه جغرافیایی می‌شود. چون تمرکز بر یک منطقه می‌باشد، تولید کننده می‌تواند بهترین منطقه هدف را انتخاب کند.

پخش و توزیع انحصاری: در این روش عمده فروش، خرده فروش و توزیع کننده در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت می‌کنند.

برخی ملاحظات کلی درباره پخش عمده روسری و شال :

عمده فروشی هر محصولی، کار ساده ای نیست. زیرا نیاز به جذب مشتری هم در میان خرده فروشان و هم در میان توزیع کنندگان می‌باشد. علاوه بر این هم در تولید محصولات و هم بازاریابی‌تان، جلب رضایت مشتری نهایی را هم باید در نظر بگیرید. دو پایه اصلی در یک بازاریابی عمده فروشی موفق وجود دارد. یکی درست شناختن بازار هدف و دیگری چگونگی رساندن محصول به دست آن‌هاست.

در پخش عمده روسری و شال و نیز هرنوع عمده‌فروشی دیگری، این نکات برای یک بازاریابی موفق کاربردی هستند:

ابتدا درباره بازار به قدر کافی تحقیق کنید

محصولات را به طور کامل بشناسید. چند نوع شال و روسری و از چه اجناسی وجود دارد؟ مواد خام آن‌ها کدام است؟ پرفروش ترین جنس‌ها و رنگ‌ها کدام‌ها هستند؟ روند تولید دقیقا به چه صورت است؟

مشتری خود را در پخش عمده روسری و شال بشناسید

این اصل، شاید بیشتر برای عمده‌فروشانی کاربرد داشته‌باشد که می‌خواهند محصولشان را مستقیما به دست مشتری نهایی برسانند. اما همه عمده‌فروشانی که تصمیم بر تقویت بازاریابی و فروش خود دارند، باید این اصل مهم را در نظر داشته باشند. در عین حال، معمولا برای عمده فروشان شناخت مشتری واقعی و بازار هدفشان کار ساده ای نیست. زیرا برای فروش محصولاتشان بیشتر بر واسطه‌ها اتکا دارند و مستقیما با مشتری در ارتباط نمی‌باشند. هرچه درباره مشتری و نیازهایش بیشتر بدانید، محصولات بهتری تولید می‌کنید. علاوه بر این، با واسطه‌ها هم بهتر می‌توانید معامله کنید. زیرا به آنها نشان می‌دهید که طرف معامله آنها را بخوبی می‌شناسید.

  • چگونه مشتری فعلی و بالقوه خود را شناسایی کنید:

با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان خود در ارتباط باشید تا از طریق آنها متوجه شوید بازار هدف فعلی شما کدام است. ممکن است تولید کننده ای باشید که با مشتری نهایی مستقیما در ارتباط نیست. اما باز هم لازم است درباره او به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید. آمار کلی از مجموع مشتری‌های نهایی مرتبط با خرده فروشی‌ها را نگه دارید. به این ترتیب می‌توانید آن را در قیاس با آمار فروش‌هایی که به خرده فروشان یا دیگر توزیع کنندگان انجام می‌دهید نگه دارید.

برای شناخت مشتری، نیاز به تحقیقات در حوزه بازاریابی دارید. این کار باعث می‌شود تا نیازها و هدف مشتری‌ها از خرید محصولتان را بهتر درک کنید. امروزه می‌توان بخشی از این نیاز را هم با استفاده از فضاهای اینترنتی به دست آورد. در وبلاگ‌ها و فروم‌های مختلف جستجو کنید و نظرات افراد مختلف را ببینید. این کار به شما در شناخت بازار هدفتان ایده می‌دهد.

درباره قیمت‌ها مطالعه کنید

یکی از مهم ترین ملاک‌های مشتری عمده فروشی‌ها، قیمت پخش عمده روسری و شال است. این به آن معنی نیست که همواره به دنبال محصول ارزانتر می‌باشند. عمده فروشانی هستند که شال و روسری عمده ارزان قیمت را به نسبت اکثریت بازار کمتر ارائه می‌دهند. اما معمولا اطمینان خوبی نسبت به کیفیت کالای آن‌ها وجود ندارد. در واقع مساله ای به نام “ذهنیت” مشتری درباره قیمت وجود دارد که بخصوص در میان مشتری‌های نهایی مرسوم تر است. به این معنی که جنس گران تر را معمولا با کیفیت تر می‌دانند. اما باید تلاش کرد که فارغ از این ذهنیت غلط، قیمت منصفانه ای برای اجناس تعیین کرد.

درباره قیمت‌های بازار جستجو کنید. نه تنها قیمت‌های خرید خود را تحلیل کنید بلکه قیمت‌های خرده فروشی بازارتان را هم مورد مطالعه قرار دهید. سعی کنید بفهمید که رقبای شما چطور قیمت شال و روسری عمده را تنظیم می‌کنند و استراتژی‌های قیمت گذاری آنها کدام است؟

تلاش کنید در فضاهای تجارت آنلاین شال و روسری عمده هم وارد شوید

بسیاری از خریداران، اعم از خرده فروشان یا مشتری‌های نهایی، خرید اینترنتی شال و روسری انجام می‎‌دهند. حتما در فضاهای مجازی برای کسب و کار خود فعال باشید. استفاده از این فضاها، بازاریابی برای پخش عمده روسری و شال را راحت تر می‌کند. یک کانال شال و روسری عمده در تلگرام داشته باشید. یک صفحه اینستاگرامی یا وبسایت درست کنید. این ابزارها می‌توانند به معرفی کسب و کار شما بیش از هر واسط تبلیغاتی دیگری کمک کنند. به روز باشید  و از همه امکانات برای عرضه خود بهره ببرید.

پخش عمده روسری و شال در ایران

پخش شال و روسری عمدتا توسط توزیع کننده‌ها یا عمده فروشان این عرصه اتفاق میفتد. در ایران بیشترین مراکز تولید شال و روسری، استان‌های یزد، اصفهان، تهران، تبریز و مشهد می‌باشد. این مراکز بیشترین تعداد تولید کننده را دارند. خرید از این مراکز، بیشتر مناسب عمده فروشان می‌باشد. زیرا فروش آنها بیشتر بصورت عدلی (واحد پارچه) اتفاق میفتد. تقریبا تمامی مراکز تولید شال و روسری در کشور، از این استان‌ها خرید می‌کنند. در ایران معمولا طرح‌های پرفروش شال و روسری از روی هم کپی برداری می‌شوند.. به همین دلیل معمولا تولید شال و روسری‌ در ایران دارای حاشیه سود پایین تر است.  قیمت شال و روسری عمده هم تقریبا در سرتاسر کشور یکسان است. اما چون طرح و رنگ‌بومی توسط طراحان انتخاب می‌شود، فروش شال و روسری‌های ایرانی در تعداد بسیار بالا اتفاق‌ میفتد.

شرکت hps، بزرگترین تولیدکننده شال و روسری در ایران است. این شرکت برای برند hps و دیگر برندها تولید شال و روسری انجام می‌دهد. این شرکت، توزیع کننده محصولات خود نیز می‌باشد. hps بی نیاز از ارتباط با واسطه‌ها، محصولات شال و روسری عمده خود را به دست مغازه داران شال و روسری میرساند‌. در شروع سال جدید، کالکشن جدید شال و روسری hps به روز است. مدل‌های مختلف شال بهار ۹۸  و روسری بهار ۹۸ این شرکت را می‌توانید در این صفحه ببینید.