روسری یک پوشش محبوب زنانه است که در فرهنگ­های مختلف شکل و نحوه استفاده متفاوتی دارد. با توجه به نیاز موجود در جامعه به شال و روسری، جهت پوشش بانوان، کسب وکارهای مربوط به شال و روسری اعم از تولید، عمده فروشی روسری و خرده فروشی آن رونق یافته است. بازار داغ رقابت و پرمشتری بودن این کسب و کار باعث شده تا تولید کنندگان و فروشندگان به دنبال روش­هایی جدید برای افزایش سرعت وکیفیت فروش روسری باشند. روش­های فروش که باعث کاهش هزینه­های جانبی کسب و کار و در نتیجه افزایش سود می­شوند مورد استقبال خریداران عمده شال و روسری هستند.

به طورکلی به پارچه چهارگوش یا سه­گوش که سر را با آن می­پوشانند روسری گفته می­شود. افراد برحسب فرهنگ جامعه، مد روز یا سلیقه شخصی از انواع مختلف شال و روسری استفاده می­کنند. آنچه مسلم است بیشترین کاربرد روسری و شال برای حفظ حجاب یا محافظت سر در مقابل وزش باد، باران و یا سرماست. اما در بعضی موارد به عنوان یک اکسسوری  (وسیله جانبی) مورد استفاده قرار می­گیرد که معمولا برای این مصرف از روسری­هایی با جنس و رنگ خاص و ابعاد کوچکتر استفاده می­شود. از آنجاییکه شال و روسری یک کالای مصرفی به شمار می­رود کیفیت جنس و دوخت آن برای مشتری بسیار مهم است.

روسری، کالایی پرفروش و سودآور، از گذشته تا امروز

گفته می­شود منشاء روسری به شکل امروزی مربوط به مصر باستان است. اولین روسری کشف شده توسط ملکه نفرتیتی مورد استفاده قرار می­گرفته که مربوط به سال­ها قبل از میلاد مسیح است. این روسری از پارچه­ای محکم بافته شده و به شکلی مخروطی روی سر قرار می­گرفته. با بررسی پوشش بانوان ایرانی در زمان­های گذشته متوجه شواهدی می­شویم که از دوران مادها و هخامنشیان به جای مانده و نشان می­دهد که زنان در آن زمان سرخود را با پوششی شبیه روسری­های امروزی می­پوشاندند البته از نظر اندازه و نوع سرکردن با روسری امروزه متفاوت بوده است. با گذشت زمان روسری نیز دستخوش تغییراتی شده است. آنچه مسلم است اینکه قدمت روسری بسیار زیاد بوده و نمی­توان آن را به فرهنگ یا دین خاصی نسبت داد. در تمام ادیان الهی بانوان هنگام مراسم مذهبی از روسری یا شال استفاده می­کنند.

تا قبل از انقلاب صنعتی در فرانسه روسری­ها از جنس و شکل ساده­ای برخوردار بودند اما بعد از انقلاب صنعتی طراحان مد از طرح­های جدیدی برای روسری­های خود استفاده کردند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کرده و بازار این پوشش پرطرفدار را از آن خود کنند. این تنوع و طرح­های جدید با استقبال بسیار زیاد افراد روبرو شد و باعث شد صنعت مد سرمایه گذاری جدی در این زمینه انجام دهد. یکی از شرکت­های طراحی مد فعال در این زمینه شرکت هرمس است. با پیشرفت صنعت نساجی در ایران، تولیدکنندگان زیادی اقدام به طراحی و تولید روسری نموده­اند. رقابتی شدن این بازار جهت کسب اعتماد مشتری باعث افزایش کیفیت محصولات شده است. امروزه شال و روسری­هایی که توسط تولیدکنندگان در داخل ایران تولید و توسط عمده فروشان و فروشندگان جزء شال و روسری عرضه می­شوند از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

روسری در فرهنگ‌های مختلف

افرادی که در صنعت شال و روسری فعال هستند و به خرید و فروش عمده شال و روسری مشغول هستند، لازم است جایگاه این کالا در فرهنگ‌های مختلف را بشناسند و مولفه‌های فرهنگی را در فعالیت‌های بازاریابی خود در نظر بگیرند. شاید روسری در ظاهر فقط تکه پارچه‌ای چهارگوش باشد، اما با گشت و گذاری ساده در ایران متوجه می­شویم در فرهنگ‌های مختلف اقوام ایرانی نوع سرکردن روسری متفاوت است در خراسان، لرستان، کردستان، سیستان و… زنان روسری را طبق سنت خود به سر می­کنند. علاوه بر شیوه سرکردن روسری طرح­های استفاده شده بر روی روسری نیز نشان­دهنده فرهنگ آن جامعه است. روسری و دستار از زمان مادها به عنوان جزئی از لباس مردان و زنان ایران وجود داشته است.

گلبندی روسری مخصوص زنان لر است که از اجداد خود به ارث برده اند. یک روسری چهارگوش که جنس ابریشمی دارد در زبان لری به آن «گلونی» گفته می­شود. رنگ­های به کار رفته در گلونی معمولا مشکی سفید زرد و قرمز است. طب رسم قدیمی افراد مسن از گلونی بزرگتر و دختران جوان از اندازه کوچک آن استفاده می­کنند.

زنان ترکمن از روسری سنتی خود به نام چارقد (چأشو) یا یالیق که از جنس ابریشم است استفاده می­کنند این روسری­ها بسیاربزرگ بوده بعضی از انواع آن در حاشیه دارای ریشه می باشند.

لباس محلی زنان کرد دستخوش تغییرات زیادی شده است اما هنوز هم در روستاها می­توان لباس­های کامل زنان و مردان کرد را مشاهده کرد اما انچه مسلم است استفاده از روسری و شال در انواع پوشش زنان کرد است. یک نوع از پوشش سر بانوان کرد «شَدَه» است که به پارچه‌ای ابریشمی ساده با ضخامت زیاد است اطلاق می­شود. یا «شتویه» پارچه­ای توری است که به عنوان روسری و معمولا همراه کلاه استفاده می‌شود. لچک هم پارچه‌ای نازک است که به صورت سه گوش استفاده شده با سنجاق به کلاه وصل می­شود یک گوشه آن روی سینه آمده و گوشه دیگر در پشت آویزان می­ماند.

از دیگر پوشش­های اقوام ایرانی می­توان به پوشش زنان بندری اشاره کرد، البته ممکن است روسری در لباس بندری­ها به وضوح معلوم نباشد اما شال بزرگ و عریضی که زنان به دور خود می پیچند و به آن چادر اطلاق می­شود شاید به نوعی قابل توجه باشد. آنچه زیبایی این پوشش را دو چندان می­کند استفاده از رنگ­های متنوع و شاد آن است.

پوشش سر بانوان خراسان شمالی یاشار و یا چارقد است.که به کمک آن سر و صورت خود به جز چشمهایشان را می­پوشانند. زنان خراسان شمالی علاوه برچارقد از دستمال استفاده می­کنند که آن رو روی چارقد و پیشانی می­بندند.

روسری و شال وسیله‌ای رایج برای حفظ حجاب

درکشورهای اسلامی روسری به عنوان پوششی پرطرفدار جهت حفظ حجاب درمیان بانوان استفاده می­شود. در بعضی از کشورها کنار روسری از چادر، یا انواع دیگر پوشش­های سنتی استفاده می­کنند. در گذشته، بانوان روسری­ را به شکل بسیار ساده سرمی­­کردند به این شکل که آن را به صورت سه گوش تا کرده و روی سر می­انداختند و باگره زدن یا سنجاق آن را روی سر ثابت می­کردند. اما امروزه با تغییر پوشش نسبت به گذشته شیوه سرکردن روسری نیز دستخوش تغییرات زیادی شده. می توان گفت نحوه بستن روسری به یک استایل خاص در پوشش بانوان تبدیل شده است.

با توجه به اینکه شال و روسری به چه شکل روی سر بسته می­شود افراد از اندازه‌های مختلف روسری استفاده می­کنند. معروف‌ترین شکل‌های بستن روسری روی سر مدل لبنانی و ترکی است که هر کدام طرفداران خود را دارد. با توجه به اینکه نحوه بستن روسری روی ظاهر افراد تاثیر غیرقابل انکاری دارد بانوان به ویژه دختران جوان اهمیت زیادی به این موضوع می­دهند. امروزه در شبکه­های مجازی آموزش­های زیادی برای نحوه بستن روسری وجوددارد که افراد با توجه به نوع پوشش و سلیقه شخصی بهترین آن را انتخاب و استفاده می­کنند.

خرید و فروش عمده شال و روسری

منظور از عمده فروشی، خرید در حجم بالا از تولیدکننده یا توزیع کننده و فروش آن به صورت عمده می­باشد. واقعیت این است که عمده فروش روسری، لزوما تولیدکننده آن نیست. بلکه واسطه‌ای است که شال و روسری را با حجم زیاد از تولیدکننده خریداری کرده و به صورت عمده به خرده فروش­ها یا سایر عمده فروش­ها عرضه می­کند. واضح است که عمده فروش با مشتری نهایی محصول سروکار ندارد. به طور معمول عمده فروش روسری، محصول را از تولید یا توزیع­کننده به صورت بسته بندی نشده و با قیمتی بسیار پایین­تر از قیمت بازار خریداری کرده و بعد از بسته بندی با قیمت بالاتر به فروش می­رساند. نباید به فروش عمده روسری به عنوان یک فعالیت کاذب نگاه کرد. عمده فروش روسری این امکان را برای تولیدکننده به وجود می­آورد تا با فروشگاه­های فروش عمده در نقاط مختلف ارتباط برقرار کند کاری که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل هزینه­هایی که به آنها تحمیل می­کند از آن اجتناب می­کنند.

هنگامی که یک عمده فروش اقدام به تهیه عمده شال و روسری از تولیدکننده می­نماید در حقیقت بار توزیع محصول را از دوش تولیدکننده برمی­دارد. به این ترتیب که عمده فروش روسری با در اختیار داشتن نیروی انسانی و زیرساخت لازم و البته انبار مناسب برای دپوی محصول تولید یا توزیع کننده، اقدام به خرید شال و روسری  به صورت کلی می­نماید.

در دسته­بندی انواع عمده فروشی، عمده فروشی روسری جزء دسته عمده فروشی تخصصی طبقه بندی می­شود. به این معنی که عمده فروش روی کالای روسری و شال تمرکز می­نماید. البته بعضی از عمده فروشان شال و روسری جزء عمده فروشان محصولات خاص طبقه بندی می­شوند. منظور عمده فروشانی است که با تولیدکننده خاصی کار می­کنند و برند ویژه‌ای را به فروش می­رسانند. البته هر عمده فروش شال و روسری می­تواند با افزایش توانمندی و امکانات خود اقدام به فروش عمده چندین برند نمایند.

جایگاه خرید و فروش عمده شال و روسری در کسب و کارهای اینترنتی

فروش عمده شال و روسری سال هاست به صورت سنتی رواج دارد و جایگاه خود را در میان کسب و کارها پیدا کرده است. با ظهور اینترنت وگسترش فروشگاه‌های اینترنتی؛ کسب و کارها به روش سنتی با تهدید جدی مواجه شده است. گسترده شدن فروشگاه­های آنلاین صاحبان کسب­ وکارهای سنتی را دچار نگرانی کرده است. خرید و فروش عمده شال و روسری به صورت اینترنتی مزایای فراوانی دارد. خریداران عمده شال و روسری در بازار سنتی، برای انتخاب کالاهای مورد نظر خود همواره محدودیت‌های را در خرید حضوری دارند؛ اما گستردگی فضای اینترنت این محدودیت را رفع کرده است. از جمله دغدغه­های عمده فروشان روسری نحوه تسویه حساب مالی است. در روش سنتی گاهی از چک استفاده می­شود که مورد علاقه بسیاری از افراد نیست. اما در عمده فروشی اینترنتی، پرداخت به صورت آنلاین و کاملا ایمن صورت می­گیرد.

عمده فروشی روسری به صورت اینترنتی، به صاحب کسب و کار اجازه می دهد تا شال و روسری خود را در قالب رنگبندی‌های متنوع و طرح­های مختلف از طریق عکس به مخاطب عرضه نماید، بدون اینکه نیازی به فضای نمایشگاهی یا ویترین­های پر زرق و برق داشته باشد.

خرید عمده روسری سنتی یا خرید عمده اینترنتی؟

روسری و شال  به عنوان یک کالای مصرفی که مورد استفاده بسیاری از افراد جامعه است، کسب و کارهای زیادی را به خود اختصاص داده. عمده فروشان و خرده فروشان زیادی هستند که به صورت سنتی یا اینترنتی مشغول فروش این کالا هستند. شما به عنوان یک خریدار عمده و عرضه کننده جزء شال و روسری، نیاز دارید تا بهترین روسری را مناسب با سلیقه مشتریان خود انتخاب کنید. به همین دلیل لازم است تا بین محصولات تولیدکنندگان مختلف شال و روسری مقایسه انجام دهید. این مقایسه هم از نظر کیفیت محصول صورت می­گیرد و هم قیمت آن. به هرحال اگر بتوانید کالای مشابه با قیمت پایین­تر پیدا کنید سود خود را افزایش داده­اید. شما می­توانید این کار را با صرف زمان زیاد و حضور در بازار اصلی شهر که معمولا در مرکزآن و محل­های پرترافیک واقع شده انجام دهید. در بازار شما می­توانید به تمام فروشندگان روسری و شال سربزنید قیمت و کیفیتشان را باهم مقایسه کرده و انتخاب کنید. تاکید می­کنم این کار مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار زیاد است. معمولا هم نتیجه دلخواه شما به دست نمی­آید چون با توجه به محدودیت زمان حداکثر می­توانید سه یا چهار عمده فروشی روسری را بررسی­ کنید. اما اینترنت به شما اجازه می­دهد با حذف زمان رفت ­وآمد و بدون محدودیت زمانی تمام فروشگاه­های عمده فروشی روسری را بررسی کرده و از نظر کیفیت محصول و قیمت باهم مقایسه کنید، به این ترتیب دامنه انتخاب گسترده­تری داشته باشید. در نتیجه روسری و شال متنوع­تر با قیمت مناسب انتخاب کنید. درصورتی که دنبال برند یا طرح خاصی از شال یا روسری باشید، در روش سنتی باید تمام عمده فروشی­های روسری را در بازار جستجو کنید تا به نتیجه برسید که احتمال آن بسیار ضعیف است. اما از طریق اینترنت شما می­توانید کالا را جستجو کرده و عمده فروشی روسری که آن را عرضه می­کند پیداکرده و خرید کنید.